Menu

Online odbavení

Online odbavení

Online odbavení je odbavení, které se provádí přes internet. Je to alternativa k odbavení na letišti.

Pozor!
Pokud je možnost online odbavení dostupná, vyplatí se jí využít, protože odbavení na letišti může být u mnohých leteckých společností zpoplatněno.

Co je to odbavení a proč je nutné ho provést?

Každý cestující, který chce obsadit místo v letadle, musí mít palubní lístek (samotná letenka neopravňuje ke vstupu na palubu letadla). Palubní lístek je vystavován během odbavení. Existují dvě možnosti odbavování:

  • online – pomocí internetového formuláře, v tomto případě je nutné vyplnit požadované údaje a po vystavení palubního lístku ho vytisknout a vzít s sebou na letiště (o detailech online odbavení se více dozvíte v další části tohoto článku)
  • na letišti – u přepážky pro odbavení cestujících a zavazadel dané letecké společnosti nebo na místě pro samostatné odbavení (automat) – tehdy je palubní lístek vytištěn zaměstnancem letecké společnosti nebo automatem (více se dovíte ve článku o odbavení na letišti).

Na každého cestujícího připadá jeden palubní lístek s vyplněnými údaji, jejichž rozsah vymezuje daná letecká společnost. Tyto údaje se mohou lišit podle trasy, což je spojeno s vízovou povinností, kterou určuje stát, do kterého přilétáme. Obvykle je nutné během odbavení uvést jméno, příjmení, typ, číslo a sérii cestovního dokladu (občanský průkaz, cestovní pas) a také další informace jako např. stát, datum vydání a datum platnosti.  

Je to důležité, protože během bezpečnostní kontroly je ověřováno, zda se údaje na palubních lístcích a dokladech shodují. V případě, že jsou zjištěny rozdíly ve výše uvedených údajích, neprojde cestující bezpečnostní kontrolou. Navíc jsou během odbavení přidělována sedadla v letadle – informace o sedadle se nachází na vystaveném palubním lístku.

Je uvedení údajů během odbavení nutné? Ano. Během provádění rezervace letenky je vyžadováno uvedení jmen a příjmení cestujících, jejich dat narození a kontaktních údajů. Palubní lístek obsahuje ještě podrobnější informace, což je spojeno s platnými bezpečnostními předpisy.

Navíc v období mezi zakoupením letenky a samotným letem může dojít ke změně požadovaných údajů (např. může vypršet platnost cestovního pasu a bude vystaven nový doklad jiné série a s jiným číslem). Proto je také odbavení prováděno před odletem nebo v případě online odbavení několik dnů před startem letadla.  

Pozor! Každý cestující musí mít svůj palubní lístek, který je vyplněný vyžadovanými údaji, a doklad totožnosti, který potvrdí planost těchto údajů. 

Zákazníci eSky se odbavují snadněji

eSky umožňuje svým zákazníkům provádět odbavení online prostřednictvím svého portálu. Tuto činnost lze provést po obdržení letenky v termínu od 7 dnů do 6 hodin před plánovaným odletem - v případě letecké společnosti Ryanair od 4 dnů do 2 hodin před odletem, u Wizz Air od 30 dni do 3 hodin před odletem*.

Online odbavení nelze provést přímo na naší internetové stránce, ale všechny informace na téma odbavení posíláme cestujícímu na e-mail.

E-mailová zpráva obsahuje speciální odkaz, kterým uživatel přejde k odbavovacímu formuláři. Tento dokument je nutné vyplnit, tedy doplnit všechny požadované údaje o cestujících. Po odeslání formuláře cestující obdrží e-mail s potvrzením provedení odbavení a palubním lístkem v příloze.

Palubní lístek musíme vytisknout a vzít ho s sebou na letiště společně s dokladem totožnosti, který jsme použili při provádění odbavení. Pokud nebudeme mít palubní lístek u sebe, hrozí nám vysoká pokuta a v nejhorším případě i zamítnutí vstupu na palubu letadla.

Změna po odbavení

Po online odbavení umožňují letecké společnosti Ryanair, Wizz Air, Easy Jet změnu dne letu nebo příjmení cestujícího. Cena za tzv. otevření letenky je kol. 15 EUR/15 GBP za jednoho cestujícího. Po otevření letenky mohou cestující provádět změny podle podmínek letecké společnosti za dané poplatky. Existují omezení týkající se času, ve kterém lze tyto změny provádět.

Pozor!
Cestující, kteří cestují s registrovanými zavazadly, online odbavení nezbavuje povinnosti se dostavit ke standardnímu odbavení zavazadel na letišti.

 

* Od 15. srpna 2017 byly zavedeny změny u aerolinky Wizz Air. Pokud si cestující uhradil nepovinnou rezervaci daného sedadla během rezervace letenky, může online odbavení provést 30 dnů před plánovaným odletem. Pokud si místo nezarezervoval, pak 48 hodin před odletem. V případě zpátečních letů, pokud cestující nerezervoval místo, může se odbavit po zahájení odbavení na let do cílové destinace nejdříve 15 dnů před odletem.
Odbavení na letišti je zahájeno 2 hodiny před a končí 40 minut před odletem.


Pamatujte!

  • po provedení online odbavení již nelze údaje na letence měnit (s výjimkou leteckých společností Ryanair, Wizz Air, Easy Jet),
  • cestující musí mít s sebou na letišti výtisk palubních lístků,
  • palubní lístky mohou být vytištěny černobíle,
  • každý palubní lístek musí být vytištěn na odděleném listu, tak aby jedna strana listu nebyla potištěna,
  • cestující musí mít na letišti u sebe doklady totožnosti, které použili při online odbavení.


TOP 10 nejromantičtějších měst v Evropě TOP 10 nejkrásnějších hradů a zámků světa Jak sbalit příruční zavazadlo do letadla?

Rady a tipy v tomto článku a dalších navazujících článcích mají informativní charakter a nemohou být základem jakýchkoli nároků vůči eSky.cz.

Zaujal vás článek, ale potřebujete více informací?
Děkujeme za vaši pomoc

Váš názor nám pomůže vytvářet lepší a zajímavější články.

Temporarily we could not send your suggestions

Send again Try later